Zvonurile despre moartea metaversului sunt exagerate

Când compania Meta a dat afară recent peste 11.000 de angajați în noiembrie 2022, iar apoi încă 10.000 în martie 2023, unii experți din industria tehnologică au presupus că aceasta ar putea fi o veste proastă pentru viitorul metaverse-ului. Dar înainte de a trage concluzii pripite, trebuie să ne amintim de motivul pentru care Mark Zuckerberg, CEO-ul Meta, a îndreptat atenția companiei spre metaverse în primul rând. Acest lucru este esențial pentru a înțelege evenimentele recente și a le interpreta corect.

Declinul Meta

Multora le-ar putea părea că declinul companiei Meta (cea care deține Facebook, Instagram și WhatsApp) a fost cauzat de investiția lui Zuckerberg în metavers, însă acest lucru nu este adevărat. Declinul Meta a fost provocat de investiția sa în platforme de social media care nu mai puteau să urmărească utilizatorii și datele lor din cauza unor schimbări ale pieței, care nu erau sub controlul lor.

Această problemă a fost înțeleasă încă din aprilie 2021, când Apple a introdus modificări în politica sa de urmărire a reclamelor. Datorită caracteristicii „Transparența urmăririi de către aplicații” oferită de Apple, utilizatorii aveau posibilitatea de a decide dacă să permită sau nu unei companii să îi urmărească în diferite aplicații și site-uri web. În cazul în care un utilizator nu acorda permisiunea, Facebook pierdea capacitatea de a direcționa și de a măsura impactul unei reclame. Acest lucru a dus la o pierdere uriașă de 10 miliarde de dolari pentru Meta, ceea ce a reprezentat aproape 25% din profitul net al companiei în 2021.

Facebook știa că era vulnerabilă la astfel de schimbări de politică. Compania nu deținea platforma hardware, sistemele de operare și magazinele de aplicații pe care funcționau produsele sale, ceea ce o făcea dependentă de companii precum Apple și Google. În încercarea de a rezolva această problemă, Facebook a discutat cu Apple timp de mai mulți ani despre lansarea unei versiuni a Facebook fără reclame, bazată pe abonament. Dacă ar fi fost de acord cu această înțelegere, Apple ar fi primit o cotă de 30% din veniturile Facebook pe platforma Apple. Din păcate, negocierile au eșuat.

Pivotul

În urma schimbării politicii de confidențialitate a Apple, Zuckerberg a decis să transforme Facebook în Meta și să se concentreze pe metavers. Compania a investit miliarde în cercetare, dezvoltare și produse. Această transformare a fost pregătită de mult timp, încă din 2012, când Facebook și-a lansat propriul magazin de aplicații, iar în 2014, când a cumpărat producătorul de căști VR Oculus pentru a deține platforma hardware.

Aceste mișcări au oferit Facebook mai mult control asupra propriilor aplicații și oportunitatea de a profita de vânzările altor aplicații, asemenea Apple. În industria tehnologică, este important să anticipăm schimbările pieței și să ne reinventăm în consecință, pentru a evita eșecuri precum cele ale unor companii ca Blockbuster, Kodak, MySpace și Palm Pilot. Meta a făcut ce trebuia să facă și s-a adaptat la noile condiții, investind în viitor și inovând.

Legea lui Amara și metaversul

În toate discuțiile despre posibila dispariție a metaversului, există două aspecte importante care sunt ușor de uitat. În primul rând, Meta și metaversul nu sunt aceeași entitate. Chiar dacă Meta ar avea probleme și ar dispărea, metaversul – o lume virtuală comună, persistentă și deschisă, formată din lumi 3D virtuale și augmentate – este mult mai mare decât o singură companie.

În al doilea rând, punctele de cotitură pot dura mult timp pentru a se produce și, de multe ori, noi, oamenii, nu anticipăm momentul potrivit. Roy Amara, un informatician de la Universitatea Stanford și șef de lungă durată al Institutului pentru Viitor, a formulat o „lege” care se aplică în această situație. Legea lui Amara spune că, de obicei, supraestimăm impactul unei noi tehnologii pe termen scurt, dar subestimăm impactul acesteia pe termen lung. Această lege are multe similitudini cu ciclul hype al lui Gartner pentru tehnologiile emergente.

Există multe exemple care ilustrează această lege. Să luăm în considerare mașinile care se conduc singure și tehnologiile VR/AR, care au fost criticate că sunt exagerate și cu puține șanse de a-și îndeplini promisiunile. Această tendință nu este nouă. În trecut, chiar și unii oameni credeau că internetul nu va dura mult timp și va fi doar o modă trecătoare.

Unde se află acum metaversul?

Dacă ne uităm la regula lui Amara, am putea spune că cei care au spus că metaversul va schimba radical viața noastră de zi cu zi într-un viitor apropiat au supraestimat impactul său pe termen scurt. În plus, există dovezi care sugerează că aceia care afirmă că metaversul este mort subestimează impactul său pe termen lung. Ei doar au alunecat de la „vârful așteptărilor exagerate” la „depresia deziluziei”, conform termenilor lui Gartner. Dar această depresie nu va dura mult – metaversul se va ridica la „platoul productivității”.

Există numeroase trenduri tehnologice care indică inevitabila oportunitate pentru metavers. De exemplu:

  • Doi din trei oameni de pe planetă vor fi conectați la internet.
  • Numărul dispozitivelor mobile este în creștere și ajunge la o medie de 3,6 dispozitive per persoană.
  • GPU-urile, care nu existau acum 25 de ani, au îmbunătățit dramatic capacitatea de redare a acestor dispozitive.

Metaversul nu se limitează la tehnologia purtabilă. Dispozitivele inteligente bazate pe GPU pot reda imagini 3D perfecte și se pot conecta la conținut virtual activat în cloud, aducând metaversul la îndemâna noastră. Întrebarea va fi mai puțin legată de tehnologie sau acces, și mai mult de dorința noastră de a participa.

Vom participa la lumi virtuale?

Pandemia a grăbit dezvoltarea și popularizarea lumilor virtuale și economiilor virtuale. Jocurile de noroc online, de exemplu, sunt acum printre cele mai rapide industrii în creștere la nivel global, cu venituri estimate la peste 196 de miliarde de dolari. Specialiștii de la Gartner spun că până în 2026, o persoană din patru va petrece cel puțin o oră pe zi lucrând, învățând, cumpărând sau socializând într-un mediu virtual comun. Iar unii experți spun că „metaversul industrial” – adică felul în care proiectăm, fabricăm și interacționăm virtual cu obiectele fizice – ar putea deveni o piață de 100 de miliarde de dolari până în 2030.

Deci, vom fi și noi acolo? Răspunsul pare să fie da, foarte probabil.

Toate acestea ne arată că zvonurile despre moartea metaversului au fost foarte exagerate. La fel ca și în trecut, cu calculatoarele mari, calculatoarele personale, internetul, telefoanele mobile și serviciile cloud, această următoare schimbare paradigmatică către metavers va dura ceva timp. Dar asta este o veste bună pentru investitori, deoarece cel mai bun moment pentru a investi în tehnologia viitorului este înainte ca aceasta să existe.

Lasă un comentariu